Burgercollectieven creëren maatschappelijke waarde, maar de samenwerking met gemeenten verloopt niet altijd vanzelf. Daarom organiseren we in samenwerking met de VNG Academie de cursus 'Samenwerken met burgercollectieven', speciaal voor beleidsmakers, programmaleiders en gemeenteambtenaren.
In vijf bijeenkomsten combineren deelnemers kennis en praktijk, met aandacht voor ontwikkeling van collectieven, onderlinge uitwisseling, een realistisch simulatiespel, een excursie en een gezamenlijke afronding waarin concrete uitgangspunten voor samenwerking worden geformuleerd. Je leert onder andere:
- wat burgercollectieven zijn en wie erbij betrokken zijn
- hoe burgercollectieven zich ontwikkelen
- wat ‘opgroeiruimte’ betekent voor initiatieven en welke schalingsstrategieën mogelijk zijn
- hoe besluitvorming en samenwerking in bewonerscollectieven werken
- hoe je de Burgercollectievenmonitor kunt benutten
- en hoe samenwerking met gemeenten vorm kan krijgen.
Registreren
Onderstaand webinar is een introductie van de inhoud van de cursus.